Vážené kolegyně, kolegové, studentky, studenti,
rozhodnutí přijmout kandidaturu jsem po pečlivém zvažování a diskusích s kolegyněmi, kolegy i se studenty, přijal. Učinit však finální rozhodnutí, nezastírám, bylo obtížné. Ekonomika České republiky je zle postižena pandemií COVID-19 a tato neutěšená situace se promítne i do vysokého školství. Musíme společně hledat nové zdroje financování z mimouniverzitních grantů, cizojazyčných studijních programů, kurzů celoživotního vzdělávání pro veřejnost nebo profesní skupiny, či hledat vnitřní úspory. Budeme také čelit novým výzvám v podobě zvyšujících se nároků na vzdělávání a očekávání studentů generace Z či iGen, výzvám v internacionalizaci, vědě a výzkumu. Na příležitosti nemůžeme pouze pasivně čekat, musíme je sami vytvářet.
Můj akademický život je se zdravotnickými obory pevně svázán. Studentům nelékařských oborů jsem přednášel ještě v rámci svého doktorského studia, tedy dříve, než FZV vznikla jako samostatná fakulta. Někdo tuto skutečnost může považovat za profesní slepotu, handicap, jiný ji naopak může vnímat jako znalost domácího prostředí. Pravda, jak tomu bývá, je někde uprostřed. Na univerzitu jsem přišel po téměř 20 letech působení ve veřejném sektoru. Udržuji si tedy povědomí, o tom, jaký je svět za branami univerzity. Současně jsem akademikem, kterého jste si dříve zvolili do fakultního senátu, univerzitního senátu a do Ekonomické komise AS UPOL, jejímž předsedou jsem byl v době těžkých sporů o CATRIN. V posledních letech působím jako proděkan pro vědu a výzkum a celoživotní vzdělávání. Všechny tyto akademické pozice mi přinesly řadu zkušeností a také mnoho osobních vazeb. Nicméně, i přes tyto funkce, které jsem vykonával či vykonávám, jsem stále jedním z vás, odborným asistentem na Ústavu společenských a humanitních věd, vzdělávajícím naše studenty napříč obory. Vnímám tedy spolu s vámi všechny strasti a slasti života na naší fakultě. Možná o to intenzivněji, když jsem pochopil, jak mnoho je či není možné reálně vykonat, jak intenzivně do mnoha procesů vstupuje univerzitní diplomacie. Jsem pevně přesvědčen, že vzhledem ke své současné pozici proděkana mohu plynule navázat na působení našeho předchozího vedení, neboť jsem si mohl nelehkou roli statutárního zástupce děkana již vyzkoušet. Přestože se našemu týmu podařilo mnohé odpracovat, což pravděpodobně nemusí být běžnou optikou viditelné, některé agendy zůstaly rozpracovány. Toto vnímám jako svůj dluh, vůči nám všem, který bych rád splatil, pokud mi k tomu dáte příležitost.
Za nejcennější kapitál fakulty, jehož hodnota se zvláště projevila v současné pandemii, považuji naše akademiky, studenty, vědecké pracovníky i administrativu. Esencí našeho akademického snažení je náš student. Mým přáním je, aby naši absolventi byli první volbou každého manažera lidských zdrojů, ať již pracuje pro ambulantní zařízení, nemocnici či ministerstvo. Aby naši absolventi obsadili významné pozice a stali se klíčovými aktéry rozhodujícími o strategii zdravotnictví.
Stejně jako je rektor univerzity jejím služebníkem, analogicky vnímám pozici děkana vůči fakultě, jenž ze své činnosti skládá účty akademickému senátu, potažmo celé akademické obci. Za svůj nejdůležitější úkol v pozici děkana – zdatného manažera – považuji získávat lidské, finanční, materiálové zdroje, vytvářet a udržet takové pracovní prostředí, ve kterém budeme všichni pracovat společně v týmech, abychom dosáhli našich cílů. To znamená společně budovat silnou fakultu, která bude první mezi rovnými v ČR a s absolventy na evropské úrovni.
Naše fakulta není velká, nemůžeme si dovolit řevnivost a půtky vůči sobě samým navzájem.
Musíme otevřeně komunikovat a vytvořit týmového ducha, ne být samostatnými fakultami ve
fakultě. Jen tak můžeme dosáhnout kýženého výsledku.
FZV
Fakta, Znalosti, doVednosti
Podobně jako ve zdravotnictví existují čtyři základní etické principy, opírám své VIZE o čtyři oblasti:
- VZDĚLÁVÁNÍ
- INTERNACIONALIZACE
- VĚDA A VÝZKUM
- SPOLUPRÁCE
Než budeme realizovat vize, je nezbytné zajistit podmínky pro jejich úspěšnou konečnou realizaci.
Prostorová realita
Za naprostou prioritu považuji konečně získat stabilní prostory, ve kterých se bude moci fakulta definitivně ukotvit. Získat a rekonstruovat prostory na třídě Svobody. Do těchto prostor převést teoretické učebny a ústavy, jež nezbytně nepotřebují praktické učebny. Tímto přesunem se uvolní
prostory pro praktické učebny na TÚ a FNOL. Vyvíjet tlak na brzkou výstavbu společné budovy FZV a LF. Nespouštět ze zřetele potencionální výstavbu zcela nové, samostatné budovy FZV.
Finanční realita
Druhou mojí prioritou je zabezpečení finančních prostředků. Pandemie a demografické změny jednoznačně prokazují potřebnost našich zdravotnických oborů. Je nezbytné otevřít diskuze o změně financování, přechodu od průměrného k reálnému normativu. Rovněž je naléhavé začít jednat úpravě zastropovaného počtu studentů v jednotlivých oborech. V neposlední řadě vyvíjet politický tlak na společenskou relevanci nelékařských oborů, podobně jako je tomu u lékařských a pedagogických fakult.
Personální realita
Za předpokladu naplnění předchozích dvou podmínek, budu moci přibližovat tarifní mzdy úrovni ostatních fakult. Na základě otevřeného a transparentního jednání stanovím při hodnocení pracovníků stejná pravidla pro všechny. Odlišný výkon lze zohlednit v motivačním osobním ohodnocením. Konsorcium AURORA mi umožní rozšířit tým FZV o další akademické či vědecké pracovníky z těchto univerzit.
VIZE
Jsou propojené, vzájemně se prolínají, neboť realizací osamocených cílů nelze dosáhnout úspěchu.
Oblast Vzdělávání
Je základen samotné existence univerzit a z tohoto důvodu jí musí být věnována velká pozornost.
Studenti jsou smyslem naší existence.
-
- Otevřeme diskuzi o dvoukolových přijímacích řízeních, tzn. test a pohovor.
- Provedeme revizi, ekonomickou a personální analýzu připravovaných studijních programů.
- Sestavíme tým pro přípravu akreditování bakalářského studijního programu Nursing.
- Připravíme vnitřní restrukturalizaci počtu studentů v jednotlivých studijních programech v případě krizového financování.
- Otevřeme diskusi o změně z akademických na profesní bakalářské programy.
- Zachováme hybridní formy výuky i v post pandemické době.
- Kontinuálně zvyšujme jazykové úrovně studentů.
- Definujeme výstupní standard absolventa – společné standardy.
- Zavedeme pravidelné evaluace studia po třech letech od absolvování.
- Budeme reagovat na požadavky z praxe při současném plnění akreditačních standardů.
- Pokračujme v diskuzích a návrzích o nahrazení bakalářských prací jinou formou.
- Zvyšujme kompetence AP v pedagogických dovednostech a jazykové vybavenosti,
- Otevřeme vyšší počet kurzů celoživotního vzdělávání.
- Z 13 cílů bylo 7 splněno, 3 jsou v procesu, 2 nebylo možno realizovat, 1 nesplněn.
Oblast internacionalizace
Oblast, v níž v současnosti pociťuji největší dluh. Má ovšem také nejvyšší růstový potenciál.
- AURORA – otevřeme spolupráci a výměnné pobyty pedagogů a studentů za účelem posílení jejich profesionálního růstu, širší a flexibilnější nabídky vzdělávání.
- Aktivně podpoříme mezinárodní mobility studentů i akademiků.
- Optimalizujeme počet zahraničních partnerství a rozvoj partnerství.
- Získáme zahraniční pedagogy a vědecké pracovníky, včetně studentů, plánujeme možnosti zavedení pozice hostujícího profesora.
- Rozvineme vědecko-výzkumnou spolupráci ve spojení s DSP.
- Podporujme cizojazyčné programy a jejich rozumný a smysluplný rozvoj.
- Podpoříme vznik fakultního testovacího centra pro OET Occupational English Test.
- Ze 7 cílů byly 4 splněny, 2 jsou v procesu, 1 nesplněn.
Oblast vědy a výzkumu
Je oblastí, jež může fakultě přinést nemalé finanční prostředky prostřednictvím financí získaných z mimouniverzitních zdrojů. Je nezbytná orientace na zdravotnický výzkum:
- Zajistíme profesionální technickou podporu a publikační servis.
- Zpracujeme strategii vědecké a tvůrčí činnosti
- Připravíme a akreditujeme nové DSP – ÚKR a FTK ; MOZ a LF.
- Dokončíme a akreditujeme DSP Nursing.
- Sestavíme tým pro přípravu DSP Health Sciences napříč univerzitami konsorcia AURORA
- Připravíme habilitačního řízení.
- Motivace k projektovým a publikačním aktivitám podporujícím DSP a habilitační řízení s klíčovým zaměřením na nelékařské publikační výstupy.
- Získáme nové vědeckovýzkumné kapacity z ČR i zahraničí.
- Otevřeme diskuse nad budoucností fakultního časopisu Profese on line.
- Zintenzivníme projektovou činnost zaměřenou na mimouniverzitní zdroje.
- Sladíme hodnocení akademických pracovníků v oblasti hodnocení publikačních výstupů
s Metodikou 17+. - Zasadíme se o podporu akademických pracovníků v rámci doktorských postgraduálních studií, habilitačních a jmenovacích řízení.
- Z 12 cílů 6 splněno, 3 v procesu, tři nesplněny.
Oblast Spolupráce
Je klíčem k dlouhodobému úspěchu celé fakulty. Bez investovaného úsilí do kontinuálního zlepšování spolupráce napříč fakultou nelze dosáhnout úspěchu. Hodláme rozvíjet spolupráci:
- S nejbližšími partnery na bázi rovnocenného partnerství (UPOL, FNOL, VM, AGEL…).
- S akademickou obcí a Akademickým senátem FZV.
- Se studenty, zástupcem studentů a jejich studentským spolkem a jejich inkorporace do kolegia děkana.
- Na studentských akcích např. „Vyhrň rukáv“ a podporovat je.
- Mezi všemi zaměstnanci na bázi otevřené komunikace a psychicky bezpečného pracovního
prostředí. - Na redukci administrativní práce na ústavech spojené s organizací a administrativou praxí.
- S děkany fakult vzdělávajících zdravotnické profese a s jejich akademickými senáty.
- Mezi FZV a regionálními gymnázii a středními školami.
- Na vzniku psychologické poradny pro studenty i pedagogy.
- Na zdokonalení etického prostředí studia.
- Na kybernetické bezpečnosti.
- S médii na zvýšení image a povědomí o zdravotnických oborech.
- Na přenosu informací z rektorátu a z děkanátu mezi akademiky a studenty, neboť informovanost o možnostech a příležitostech je klíčová.
- Všechny komunikační cíle jsou plněny průběžně.