Teze 2025

Dva tisíce příběhů na jedné adrese

Motto:

Kontinuita. Odpovědnost. Růst.

Kdo jsem a důvody kandidatury.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, milé studentky, milí studenti, vážená akademická obci,

 

představte si, jak  každá  studentka či student odchází z našich učeben nadšený z nových poznatků a každá kolegyně či kolega je hrdý na to, co jsme společně dokázali. To je myšlenka, za kterou stojí za to bojovat – a já Vám nabízím své zkušenosti, své srdce a svou neúprosnou oddanost.

Svou kariéru jsem začal „od píky“, ve Všeobecné zdravotní pojišťovně, kde mě dešifrování stovek klikyháků z receptů, denně učilo trpělivosti. Kontroly sanitních vozů mě vycvičily v preciznosti a plánování, vedení oddělení výběru pojistného v práci s lidmi, role marketingového manažera a tiskového mluvčího ve VZP pak ve zvládání multitaskingu a odpovědnosti za milionové projekty. Po změně zaměstnavatele jsem jako asistent na univerzitě a zástupce přednosty pro výuku sbíral zkušenosti s granty, akreditacemi a prací v akademickém senátu i ekonomických komisích, abych vše jako proděkan pro vědu, výzkum a celoživotní vzdělávání zúročil. Krátké intermezzo na Ministerstvu zdravotnictví ČR mi dalo pohled na strategii a koncepci na národní úrovni.

V srpnu  2021  jsem  převzal  vedení FZV UP  a myslím, že se nám podařilo mnohého dosáhnout. Během  mého  funkčního období jsme do roku 2025 otevřeli dvě rigorózní řízení, akreditovali dva doktorské programy včetně jedné anglické mutace, založili Centrum praxí, získali a začali rekonstruovat budovu na třídě Svobody 8, spolupracujeme s LF UP na výstavbě kampusu Hněvotínská, podpořili mezinárodní partnerství, dorovnali mzdy pro  rok  2024 a uspěli  v projektech  OP  JAK a mnoho dalšího. Ačkoliv jedno bouchnutí do stolu na akademickém senátu mi přineslo napomenutí, vedlo také ke dvěma klíčovým usnesením pro podporu fakulty. A to byl a stále je pro nás všechny velký úspěch.

Před  námi  stojí  další  výzvy  (nejisté  financování,  rigidní legislativa, technologické změny…), ale společně dokážeme vše zvládnout. Proto kandiduji znovu. A s větší chutí dotáhnout vše, co jsme začali. Svou kandidaturu stavím na třech pilířích, které jsou mým mottem: kontinuita znamená neztratit nastavený směr, odpovědnost stát za svými rozhodnutími a přiznat si úspěchy i neúspěchy, růst je pak odvaha otevřít fakultu budoucnosti. Věřím, že právě teď jsou kontinuita, odpovědnost a růst pro fakultu klíčové. Tedy:

  • Chci posunout řízení fakulty k týmovému modelu – všichni využijeme své silné stránky.
  • Chci zlepšit komunikaci uvnitř fakulty, více naslouchat a revidovat funkčnost organizační struktury.
  • Chci zajistit stabilní financování a předvídatelnou investiční činnost.
  • Chci otevřít fakultu dalšímu růstu: směrem ke dvěma tisícům financovaných studentů.
  • Chci, aby studenti nebyli jen pasivními příjemci studia, ale aktivní tvůrci života fakulty.
  • A ano – naším cílem je nová budova FZV v areálu FNOL. Je to krok, který si naše fakulta plně zaslouží.

 Co mohu naší fakultě nabídnout? Ze svých dlouholetých pracovních zkušeností uvedených výše nabízím adaptabilitu  & odolnost, analytické schopnosti & strategické myšlení, akademické řízení   &  finanční  zodpovědnost,  vášeň  & angažovanost,  zkušenost s  vedením lidí a také konkrétní výsledky.  A především  lidskost, loajalitu a klidnou mysl i v turbulentních časech. Jsem připraven říkat i  vyslechnout otevřeně  nepříjemné  pravdy a pochybnosti. Cílená a konstruktivní kritika dává prostor ke zlepšení.

Pracuji na sobě, abych zdokonalil komunikaci děkanátu i fakulty, posílil systém průběžné kontroly plnění úkolů a  sebevědomí při prosazování svých  názorů a vizí. Zavazuji se k tomu a budu na těchto dovednostech aktivně pracovat.

Děkuji každému z Vás za čas věnovaný naší fakultě. Pokud mi opětovně projevíte svoji důvěru, postavím se za Vás, za fakultu – znovu, silněji, neúnavně. Všichni společně, a každý jeden z nás, má- me zásluhu na tom, že fakulta je dnes stabilní,  respektovaná  a  funkční.  A co je nejdůležitější: je připravena růst.

Moje vize nejsou o potlesku či jen na oko. Jsou o práci. Jsou reálné. Jsou silné. A jsou naše.

Jak jsme na tom?

Na základě analýz výročních zpráv, strategických dokumentů a diskuse se zástupci akademické obce představuji Rizikovou analýzu, která identifikuje a vyhodnocuje možné hrozby možné přijmout cílená opatření a SWOT analýzu, jež identifikuje klíčové faktory ovlivňující současné i budoucí směřování naší Fakulty zdravotnických věd UP.

Riziková analýza FZV UP (2025)

 Riziko – co nás trápí

Pravděpodobnost

Dopad

Co s tím – doporučení

 
 

1. Nedostatek prostor pro výuku

a výzkum; vypovězení prostor

Střední

Vysoký

Sdílení prostor, rozšířit čas výuky, spolupráci LF a FNOL, komerční nájem

 

2. Přetížení akademických pracovníků

Střední až vysoká

Vysoký

Personální audit, nábor nových pracovníků, větší využití doktorandů

 

3. Nedostatek financí – 70 mil. simulátory; 21 mil. vícepráce

Nízká až střední

Vysoký

Vyhledání finančních zdrojů, UP, na vládní úrovni, granty, fundraising

 

4. Snížení zájmu o studium v důsledku demografie nebo konkurence

Nízká až střední

Střední

Posílit marketing, nabídku inovativních oborů, zvýšit atraktivitu pro cizince

 

5. Nedostatečné zapojení do mezinárodní vědy a výzkumu

Střední

Střední

Proaktivně vyhledávat mezinárodní granty (Horizon, Erasmus+), síťovat

 

6. Fluktuace klíčových zaměstnanců

Střední

Vysoký

Motivační programy, zvýšení mezd, flexibilní úvazky

 

7. Ztráta kvality výuky kvůli rychlé expanzi a nedostatku zpětné vazby

Střední

Střední až vysoký

Pravidelné interní evaluace, vyšší zapojení studentů do evaluací

 

8. Kybernetické riziko / digitalizační slabiny / fyzická rizika

Nízká až střední

Střední až vysoký

Investice do IT infrastruktury, školení zaměstnanců, krizový plán

SWOT analýza

S – Silné stránky (Strengths)

  • Stabilní růst počtu studentů i přes demografické změny.
  • Vyrovnané hospodaření navzdory podfinancování a investicím.
  • Široká nabídka akreditovaných studijních programů.
  • Praktická výuka ve FNOL, Vojenské nemocnici, Agel aj.
  • Mezinárodní spolupráce (Erasmus+, mimoevropské univerzity).
  • Individuálně kvalitní publikační činnost.

W – Slabé stránky (Weaknesses)

  • Nedostatečná kapacita vlastních výukových prostor.
  • Nedostatečné rozpočtové krytí pro investice do simulátorů a víceprací. Vyšší zatížení akademických pracovníků, omezený počet vědců.
  • Nedostatečný počet akademiků s vědecko-pedagogickými tituly a částečná personální nestabilita při růstu počtu studentů.
  • Nízká nabídka cizojazyčných studijních programů.
  • Nedostatečná publikační a projektová činnost.

O – Příležitosti (Opportunities)

  • Výstavba simulačního centra a rekonstrukce budovy.
  • Celostátní strategie pro navyšování kapacit nelékařských oborů.
  • Rozvoj vědecké internacionalizace.
  • Digitalizace výuky, využití technologií AI ve vzdělávání a vědě.
  • Nové grantové výzvy a spolupráce s vědeckými institucemi a partnery.

T – Hrozby (Threats)

  • Zafixovaný počet studentů a rozpočet UP.
  • Rizika spojená s financováním vysokého školství a výzkumu.
  • Rostoucí konkurence jiných fakult, VOŠ a demografické výzvy.
  • Vyčerpání lidských zdrojů bez navýšení personálních kapacit.
  • Snížení zájmu o nelékařské obory.

Kam směřujeme do roku 2029?

FZV

=

FANDÍME ZDRAVÍ a VĚDĚ*

 

Vize

Vize jednotlivých cílů jsou navzájem provázané, protože jen jejich souběžným naplňováním dokážeme zajistit podmínky pro přijetí a financování alespoň 2 000 studentů ve vlastních prostorách areálu FNOL.

 

Oblast Vzdělávání

Tato oblast je základem samotné existence fakulty a z tohoto důvodu jí musí být věnována maximální pozornost. Studenti jsou smyslem naší existence.

  • Evaluační a akreditační procesy:
    • Úspěšné absolvování hodnocení stávajících studijních programů;
    • Reakreditace stávajících studijních programů a nastavení podle nových kvalifikačních standardů;
    • Akreditace a otevření bakalářských studijních programů;
    • Akreditace a otevření navazujících magisterských studijních programů;
    • Implementace Dětské paliativní péče do studijních programů;
    • Diskuse o nahrazení jinou formou či zkrácení bakalářských prací;
    • Zavedení mikrocertifikátů jako součást C předmětů;
  • Studijní programy:
    • Úspěšně zvládnutí navyšování kapacit NLZP včetně evaluace;
    • Znovuotevření prezenční formy navazujících magisterských studijních programů;
    • Otevření cizojazyčných studijních programů;
    • Podpora akreditace a otevření nových rigorózních řízení;
  • Předpoklady:
    • Otevření nových prostor, efektivnější využití stávajících prostor FNOL, LF a FZV softwarové řešení efektivní organizace výuky;
    • Udržení kvality vzdělávání a implementace nových didaktických prvků do výuky (AI, simulační výuka, digitalizace);
    • Aktualizace výukových materiálů a rozšíření podpor v systému MOODLE;
    • Vytvoření elektronické platformy pro odborné klinické praxe.

Oblast Internacionalizace

Rozvíjet internacionalizaci jako přirozenou součást všech fakultních činností – od výuky a výzkumu po mobility, strategická partnerství a personální profilaci akademických týmů.

  • Optimalizace rozšiřování partnerství směrem ke kvalitě nežli kvantitě;
  • Mobility:
    • Zintenzivnění podpory mezinárodních mobilit studentů i akademiků;
    • Udržení pravidelné účasti na mezinárodních aktivitách;
    • Realizace a vývoj v oblasti Blended Intensive Program;
    • Aktion ČR-Rakousko, CEEPUS;
  • Partnerství:
    • Rozšíření spolupráci s University of Nebraska Kearney o fyzioterapii a radiologii;
    • Pokračování ve spolupráci v rámci aliance AURORA a organizací ASPHER;
    • Navázání nové spolupráce v rámci programu ERASMUS K171+ (mimo EU);
    • Sdílení know-how v oblasti výukových podpor a propojení témat napříč Evropskou Unií – např. dlouhodobá spolupráce v European Network of Nursing Educations (ENNE) European Network of Physiotherapy in Higher Education (ENPHE)
    • Specializace v ošetřovatelství – účast na kurzu EPE (Empowering Patient Education);
  • Realizace a kontinuita mezinárodních vědeckých konferencí;
  • Rozšíření a podpora stávajících zimních a letních škol;
  • Integrace programu Collaborative Online International Learning;
  • Nábor a integrace zahraničních pedagogů a vědeckých pracovníků (plánování možnosti zavedení pozice hostujícího profesora);
  • Posílení a zacílení marketingu anglických studijních programů.

Oblast Vědy a výzkumu

Rozvoj vědecko-výzkumné činnosti a kvality doktorského studia je nezbytným předpokladem pro další odborný a akademický růst fakulty. Motorem vědy jsou naši doktorandi.

  • Úspěšné absolvování proces evaluace mezinárodním evaluačním panelem;
  • Podpora zvyšování excelentních publikací a projektové činnosti;
  • Vyhledávání příležitostí zapojení do smluvního výzkumu;
  • Zajištěná stabilního financování DKRVO s motivačními prvky;
  • Akreditace:
    • Akreditace / reakreditace DSP Ošetřovatelství a Ochrana a podpora zdraví v anglickém jazyce;
    • Příprava habilitačního řízení Ošetřovatelství;
  • Partnerství a podpora:
    • Naplnění podmínek realizace podpůrného fondu ve spolupráci s Northumbia University, University of Genova, Curtin University;
    • Udržení a podpora zahraničních expertů (mentorů do systému vedení DSP);
    • Podpora publikační a projektové činnost – např. nové softwary pro vědu a výzkum (Rayyen, Nvivo®), implementace AI do projektové a publikační činnosti;
  • Zpracování strategie vědecké a tvůrčí činnosti jednotlivých pracovišť s jasně definovanými kritérii a kvantifikace minimálních požadavků;
  • Diskuse nad vznikem Centra podpory studentů DSP.

Oblast Strategie a vnitřních a vnějších vztahů

Bez investovaného úsilí do kontinuálního zlepšování spolupráce napříč fakultou i na venek nelze dosáhnout úspěchu. Je klíčem k dlouhodobému úspěchu celé fakulty.

  • Partneři
    • Udržení a spolupráce s nejbližšími partnery na bázi rovnocenného partnerství (UPOL, FNOL, VN, AGEL…) a otevření novým partnerstvím např. Armáda ČR, program OLIVIE Olomouckého kraje
    • Zachování a další rozvoj součinnosti mezi FZV a regionálními gymnázii a středními školami;
    • Spolupráce s médii na zvýšení image a povědomí o NLZP;
    • Udržení postavení v AVVNZP a participace v Radě vysokých škol;
    • Členství ve skupině Clinical Nursing Education and Safety Advocates (CNESA);
  • Studenti:
    • Podpora talentovaných studentů, spolupráce s Talentovaným Palackým;
    • Podpora národních a mezinárodních soutěží;
    • Podpora studentského klubu FZV;
    • Pokračování ve spolupráci se studenty, zástupci studentů a jejich studentským spolkem;
  • Lidské zdroje
    • Týmovost s akademickou obcí a Akademickým senátem FZV;
    • Udržení a prohlubování kvality
    • Rozšíření fakultní psychologické poradny pro studenty i pedagogy;
    • Pravidelné setkávání s akademickou obcí a studentským spolkem;
  • Podpora vzniku fakultního testovacího centra pro Occupational English Test v návaznosti na anglické studijní programy;
  • Využití příležitosti Global Healthcare Initiative for Ukraine, U4Health, EU4Health
  • Revize interních norem a jejich průběžná aktualizace, zpracování administrativní dokumentace;

 

Řízení, stabilita a efektivita

Každá instituce, která má perspektivu dlouhodobého růstu, potřebuje vedle vize také systém.

  • Efektivita:
    • Úspěšné zvládnutí nadcházejících změn financování – rozfix „A“, „K“ a „DKRVO“;
    • Zajištění dlouhodobé udržitelnosti investic a ekonomické stability: financování založené na výkonnostních principech, s důrazem na transparentnost a zachování prvků solidarity;
    • Zajištění finančního krytí nákladů na simulátory (70 mil. Kč) a vícepráce (21 mil Kč);
    • Zabezpečení adekvátních platových podmínek a důstojných mezd;
    • Zajištění podmínek pro financování 2 000+ studentů;
    • Zajištění řízení rozpočtu s jednoznačným rozdělením pravomocí a odpovědnost;
    • Důraz na aktivní vyhledávání a využívání nenormativních finančních zdrojů;
  • Řízení lidských zdrojů:
    • Zajištění kontinuálního zvyšování znalostí a dovedností akademických pracovníků a kompetencí mentorů – cíleně na digitální technologie, AI a jazykové dovednosti;
    • Rozvoj týmovosti mezi všemi zaměstnanci na bázi otevřené komunikace a psychicky bezpečného pracovního prostředí – více spolu mluvit, více neformálních zasedání;
    • Aktivní vyhledávání perspektivních kolegů;
  • Administrace:
    • Provedení ekonomického a personálního auditu s důrazem na funkční prvky;
    • Nalezení optimálního modelu financování ústavů FZV
    • Podpora simulační výuky, využití technologií, AI a moderních metod ve výuce;
    • Zefektivnění a digitalizace administrativy, zajištění kybernetické i fyzické bezpečnosti
    • Digitalizace sdílení učeben – zejména v oblasti odborné klinické výuky;
  • Komunikace s:
    • Akademickou obcí a akademickými orgány, studentským spolkem;
    • Rektorátem a děkany fakult UP a děkany fakult zdravotnických studií;
    • Partnery poskytovateli zdravotnických služeb,
    • Klíčovými aktéry – město, kraj, ministerstva, Poslanecká sněmovna, Senát;
    • Odborovou organizací.

Strategie řízení a managementu děkanátu.

Děkanát je lídr v akademickém managementu – agilní, kompetentní a digitálně podporovaný tým, který systematicky buduje důvěru, podporuje vzdělávací, vědecký a publikační rozvoj jednotlivých ústavů a vytváří předpoklady pro dlouhodobý růst kvality i prestiže fakulty jako celku. Na strategii jeho řízení lze nahlížet ze dvou pohledů:

  • Širšího: ve kterém děkan fakulty přímo zasahuje do kompetencí proděkanů, kteří vedou příslušné organizační jednotky: proděkan pro studium – studijní oddělení, proděkan pro praxe – Centrum praxí a praktické výuky, proděkan pro internacionalizaci – referát zahraničí, proděkan pro vědu, výzkum a doktorská studia – Centrum vědy a výzkumu, proděkan pro strategie, vnitřní a vnější vztahy – Referát vnitřních záležitostí a Referát komunikace.
  • Užšího: v mém pojetí shared leadership zvyšuje efektivitu, neboť umožňuje lepší specializaci a z apojení klíčových expertů do rozhodování. Vzhledem k mé proklamaci týmového vedení fakulty, není žádoucí zasahovat do kompetencí proděkanů. V přímém vedení tak děkana zůstává referát ekonomický, referát personální. V přímém řízení je tajemník, který přímo vede ekonomický a personální referát.
  • Vize pro následující oblasti s cíli do roku 2029 shrnuje následující tabulka:

Řízení a komunikace

Interní transparentnost a stabilní organizační kultura

Digitalizace                                        

Digitalizovaný provoz vybraných procesů děkanátu

Personální rozvoj       

Kvalifikovaný, motivovaný a stabilní tým zaměstnanců

Podpora vzdělávání, internacionalizace a výzkumu        

Děkanát jako aktivní partner akademické obce

Investice, provoz a normotvorba

Efektivní řízení kapacit

Cílem  strategie  řízení a managementu je vést děkanát jako organický rámec, který umožní adaptabilitu transparentního, výkonného a udržitelného řízení fakulty v měnících se vnitřních i vnějších podmínkách a podpoří dlouhodobé naplnění vize fakulty jako mezinárodně respektované instituce s kvalitním vzděláváním, mezinárodními vztahy a výzkumem s více než 2 000  studenty ve vlastní budově v areálu FNOL, tedy na jedné adrese. Klíčem k úspěchu je rovnováha mezi  operativní precizností a dlouhodobou vizí včetně  implementace cyklu  „plánuj–realizuj–kontroluj–jednej“  jako standardní praxi pro kontinuální zlepšování činnosti děkanátu.

Vize za horizontem události – po roce 2029.

Mezinárodně respektovaná, výzkumně aktivní, prostorově a personálně samostatná instituce s excelentní výukou a silnými partnery.

  1. Udržení prvního místa mezi fakultami vzdělávající NLZP:
    1. Kontinuální nábor nových akademických pracovníků;
    2. Zvýšení počtu českých i anglických studijních programů a studentů v nich;
    3. Využití strategických grantů.
  2. Dosažení 2 000+ financovaných studentů:
    1. Fázovaný růst počtu studentů – do roku 2029 1700 studentů, 2.000+ v roce 203X.
  3. Dokončení procesu podpory výstavby vlastní budovy v areálu FNOL:
      1. Výběr dodavatele stavby: Transparentní proces podle pravidel veřejných zakázek.
      2. Předání budovy do provozu: Akademici, studenti a administrativa na nové adrese 2033;
  4. Uzavření nových mezinárodních strategických partnerství pro vzdělávání a výzkum.

Závěrečné slovo:

Naše Fakulta zdravotnických věd není jen pouhopouhý výčet studijních programů. Je to živý, silný a neustále se rozvíjející organismus  –  plný přednášek, seminářů,  klinické výuky, vědy, studentů, akademiků, lidí, kteří každý den odvádí náročnou, vysoce odbornou a záslužnou práci. A zaslouží si odpovědné a kompetentní vedení.

Ano, musíme růst. A ano, růst musí  stát  na  pevných  základech.  Žádné  ledabylé  kroky.  Žádný chaos. Jen  promyšlené,  odpovědné  rozhodování – každý den, postavené na našem vzájemném dialogu. Kde není zpětná vazba pouhou proklamací, ale podmínkou – na každém hlasu záleží.

Dva tisíce příběhů na jedné adrese. Kontinuita. Odpovědnost. Růst. To je můj plán.

Chci být děkanem, který určuje směr a vytváří podmínky pro růst. Ale nejen to – chci být děkanem, který přináší stabilitu. Stabilitu, která dovolí lidem odvádět práci na vysoké a kvalitní úrovni. Lidskost? Ano. Systém? Rozhodně. Inovace? Bez debat. A plán? Jak už víte, ten mám.

Chci nastavit systém, ve kterém naše kolegyně a kolegové mohou dělat to, co umí nejlépe: vzdělávat, bádat a inspirovat.

A také – chci fakultu, na které studentky a studenti mohou naplno rozvinout svůj potenciál. Fakultu, kde budou rádi studovat a naleznou přátelské a inspirativní místo.

Silná fakulta uvnitř i na venek se nestaví na náhodě. Silná fakulta se buduje. Krok za krokem. Každou přednáškou, každou publikací, každým dnem, každým z nás.

Pojďme do toho opět společně.

The thesis of the candidate for dean can be downloaded in English below: