Dva tisíce příběhů na jedné adrese
Motto:
Kontinuita. Odpovědnost. Růst.
Kdo jsem a důvody kandidatury.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, milé studentky, milí studenti, vážená akademická obci,
představte si, jak každá studentka či student odchází z našich učeben nadšený z nových poznatků a každá kolegyně či kolega je hrdý na to, co jsme společně dokázali. To je myšlenka, za kterou stojí za to bojovat – a já Vám nabízím své zkušenosti, své srdce a svou neúprosnou oddanost.
Svou kariéru jsem začal „od píky“, ve Všeobecné zdravotní pojišťovně, kde mě dešifrování stovek klikyháků z receptů, denně učilo trpělivosti. Kontroly sanitních vozů mě vycvičily v preciznosti a plánování, vedení oddělení výběru pojistného v práci s lidmi, role marketingového manažera a tiskového mluvčího ve VZP pak ve zvládání multitaskingu a odpovědnosti za milionové projekty. Po změně zaměstnavatele jsem jako asistent na univerzitě a zástupce přednosty pro výuku sbíral zkušenosti s granty, akreditacemi a prací v akademickém senátu i ekonomických komisích, abych vše jako proděkan pro vědu, výzkum a celoživotní vzdělávání zúročil. Krátké intermezzo na Ministerstvu zdravotnictví ČR mi dalo pohled na strategii a koncepci na národní úrovni.
V srpnu 2021 jsem převzal vedení FZV UP a myslím, že se nám podařilo mnohého dosáhnout. Během mého funkčního období jsme do roku 2025 otevřeli dvě rigorózní řízení, akreditovali dva doktorské programy včetně jedné anglické mutace, založili Centrum praxí, získali a začali rekonstruovat budovu na třídě Svobody 8, spolupracujeme s LF UP na výstavbě kampusu Hněvotínská, podpořili mezinárodní partnerství, dorovnali mzdy pro rok 2024 a uspěli v projektech OP JAK a mnoho dalšího. Ačkoliv jedno bouchnutí do stolu na akademickém senátu mi přineslo napomenutí, vedlo také ke dvěma klíčovým usnesením pro podporu fakulty. A to byl a stále je pro nás všechny velký úspěch.
Před námi stojí další výzvy (nejisté financování, rigidní legislativa, technologické změny…), ale společně dokážeme vše zvládnout. Proto kandiduji znovu. A s větší chutí dotáhnout vše, co jsme začali. Svou kandidaturu stavím na třech pilířích, které jsou mým mottem: kontinuita znamená neztratit nastavený směr, odpovědnost stát za svými rozhodnutími a přiznat si úspěchy i neúspěchy, růst je pak odvaha otevřít fakultu budoucnosti. Věřím, že právě teď jsou kontinuita, odpovědnost a růst pro fakultu klíčové. Tedy:
- Chci posunout řízení fakulty k týmovému modelu – všichni využijeme své silné stránky.
- Chci zlepšit komunikaci uvnitř fakulty, více naslouchat a revidovat funkčnost organizační struktury.
- Chci zajistit stabilní financování a předvídatelnou investiční činnost.
- Chci otevřít fakultu dalšímu růstu: směrem ke dvěma tisícům financovaných studentů.
- Chci, aby studenti nebyli jen pasivními příjemci studia, ale aktivní tvůrci života fakulty.
- A ano – naším cílem je nová budova FZV v areálu FNOL. Je to krok, který si naše fakulta plně zaslouží.
Co mohu naší fakultě nabídnout? Ze svých dlouholetých pracovních zkušeností uvedených výše nabízím adaptabilitu & odolnost, analytické schopnosti & strategické myšlení, akademické řízení & finanční zodpovědnost, vášeň & angažovanost, zkušenost s vedením lidí a také konkrétní výsledky. A především lidskost, loajalitu a klidnou mysl i v turbulentních časech. Jsem připraven říkat i vyslechnout otevřeně nepříjemné pravdy a pochybnosti. Cílená a konstruktivní kritika dává prostor ke zlepšení.
Pracuji na sobě, abych zdokonalil komunikaci děkanátu i fakulty, posílil systém průběžné kontroly plnění úkolů a sebevědomí při prosazování svých názorů a vizí. Zavazuji se k tomu a budu na těchto dovednostech aktivně pracovat.
Děkuji každému z Vás za čas věnovaný naší fakultě. Pokud mi opětovně projevíte svoji důvěru, postavím se za Vás, za fakultu – znovu, silněji, neúnavně. Všichni společně, a každý jeden z nás, má- me zásluhu na tom, že fakulta je dnes stabilní, respektovaná a funkční. A co je nejdůležitější: je připravena růst.
Moje vize nejsou o potlesku či jen na oko. Jsou o práci. Jsou reálné. Jsou silné. A jsou naše.
Jak jsme na tom?
Na základě analýz výročních zpráv, strategických dokumentů a diskuse se zástupci akademické obce představuji Rizikovou analýzu, která identifikuje a vyhodnocuje možné hrozby možné přijmout cílená opatření a SWOT analýzu, jež identifikuje klíčové faktory ovlivňující současné i budoucí směřování naší Fakulty zdravotnických věd UP.
Riziková analýza FZV UP (2025)
Riziko – co nás trápí | Pravděpodobnost | Dopad | Co s tím – doporučení | |||||
1. Nedostatek prostor pro výuku a výzkum; vypovězení prostor | Střední | Vysoký | Sdílení prostor, rozšířit čas výuky, spolupráci LF a FNOL, komerční nájem | |||||
2. Přetížení akademických pracovníků | Střední až vysoká | Vysoký | Personální audit, nábor nových pracovníků, větší využití doktorandů | |||||
3. Nedostatek financí – 70 mil. simulátory; 21 mil. vícepráce | Nízká až střední | Vysoký | Vyhledání finančních zdrojů, UP, na vládní úrovni, granty, fundraising | |||||
4. Snížení zájmu o studium v důsledku demografie nebo konkurence | Nízká až střední | Střední | Posílit marketing, nabídku inovativních oborů, zvýšit atraktivitu pro cizince | |||||
5. Nedostatečné zapojení do mezinárodní vědy a výzkumu | Střední | Střední | Proaktivně vyhledávat mezinárodní granty (Horizon, Erasmus+), síťovat | |||||
6. Fluktuace klíčových zaměstnanců | Střední | Vysoký | Motivační programy, zvýšení mezd, flexibilní úvazky | |||||
7. Ztráta kvality výuky kvůli rychlé expanzi a nedostatku zpětné vazby | Střední | Střední až vysoký | Pravidelné interní evaluace, vyšší zapojení studentů do evaluací | |||||
8. Kybernetické riziko / digitalizační slabiny / fyzická rizika | Nízká až střední | Střední až vysoký | Investice do IT infrastruktury, školení zaměstnanců, krizový plán |
SWOT analýza
S – Silné stránky (Strengths)
- Stabilní růst počtu studentů i přes demografické změny.
- Vyrovnané hospodaření navzdory podfinancování a investicím.
- Široká nabídka akreditovaných studijních programů.
- Praktická výuka ve FNOL, Vojenské nemocnici, Agel aj.
- Mezinárodní spolupráce (Erasmus+, mimoevropské univerzity).
- Individuálně kvalitní publikační činnost.
W – Slabé stránky (Weaknesses)
- Nedostatečná kapacita vlastních výukových prostor.
- Nedostatečné rozpočtové krytí pro investice do simulátorů a víceprací. Vyšší zatížení akademických pracovníků, omezený počet vědců.
- Nedostatečný počet akademiků s vědecko-pedagogickými tituly a částečná personální nestabilita při růstu počtu studentů.
- Nízká nabídka cizojazyčných studijních programů.
- Nedostatečná publikační a projektová činnost.
O – Příležitosti (Opportunities)
- Výstavba simulačního centra a rekonstrukce budovy.
- Celostátní strategie pro navyšování kapacit nelékařských oborů.
- Rozvoj vědecké internacionalizace.
- Digitalizace výuky, využití technologií AI ve vzdělávání a vědě.
- Nové grantové výzvy a spolupráce s vědeckými institucemi a partnery.
T – Hrozby (Threats)
- Zafixovaný počet studentů a rozpočet UP.
- Rizika spojená s financováním vysokého školství a výzkumu.
- Rostoucí konkurence jiných fakult, VOŠ a demografické výzvy.
- Vyčerpání lidských zdrojů bez navýšení personálních kapacit.
- Snížení zájmu o nelékařské obory.
Kam směřujeme do roku 2029?
FZV
=
FANDÍME ZDRAVÍ a VĚDĚ*
Vize
Vize jednotlivých cílů jsou navzájem provázané, protože jen jejich souběžným naplňováním dokážeme zajistit podmínky pro přijetí a financování alespoň 2 000 studentů ve vlastních prostorách areálu FNOL.
Oblast Vzdělávání
Tato oblast je základem samotné existence fakulty a z tohoto důvodu jí musí být věnována maximální pozornost. Studenti jsou smyslem naší existence.
- Evaluační a akreditační procesy:
- Úspěšné absolvování hodnocení stávajících studijních programů;
- Reakreditace stávajících studijních programů a nastavení podle nových kvalifikačních standardů;
- Akreditace a otevření bakalářských studijních programů;
- Akreditace a otevření navazujících magisterských studijních programů;
- Implementace Dětské paliativní péče do studijních programů;
- Diskuse o nahrazení jinou formou či zkrácení bakalářských prací;
- Zavedení mikrocertifikátů jako součást C předmětů;
- Studijní programy:
- Úspěšně zvládnutí navyšování kapacit NLZP včetně evaluace;
- Znovuotevření prezenční formy navazujících magisterských studijních programů;
- Otevření cizojazyčných studijních programů;
- Podpora akreditace a otevření nových rigorózních řízení;
- Předpoklady:
- Otevření nových prostor, efektivnější využití stávajících prostor FNOL, LF a FZV softwarové řešení efektivní organizace výuky;
- Udržení kvality vzdělávání a implementace nových didaktických prvků do výuky (AI, simulační výuka, digitalizace);
- Aktualizace výukových materiálů a rozšíření podpor v systému MOODLE;
- Vytvoření elektronické platformy pro odborné klinické praxe.
Oblast Internacionalizace
Rozvíjet internacionalizaci jako přirozenou součást všech fakultních činností – od výuky a výzkumu po mobility, strategická partnerství a personální profilaci akademických týmů.
- Optimalizace rozšiřování partnerství směrem ke kvalitě nežli kvantitě;
- Mobility:
- Zintenzivnění podpory mezinárodních mobilit studentů i akademiků;
- Udržení pravidelné účasti na mezinárodních aktivitách;
- Realizace a vývoj v oblasti Blended Intensive Program;
- Aktion ČR-Rakousko, CEEPUS;
- Partnerství:
- Rozšíření spolupráci s University of Nebraska Kearney o fyzioterapii a radiologii;
- Pokračování ve spolupráci v rámci aliance AURORA a organizací ASPHER;
- Navázání nové spolupráce v rámci programu ERASMUS K171+ (mimo EU);
- Sdílení know-how v oblasti výukových podpor a propojení témat napříč Evropskou Unií – např. dlouhodobá spolupráce v European Network of Nursing Educations (ENNE) European Network of Physiotherapy in Higher Education (ENPHE)
- Specializace v ošetřovatelství – účast na kurzu EPE (Empowering Patient Education);
- Realizace a kontinuita mezinárodních vědeckých konferencí;
- Rozšíření a podpora stávajících zimních a letních škol;
- Integrace programu Collaborative Online International Learning;
- Nábor a integrace zahraničních pedagogů a vědeckých pracovníků (plánování možnosti zavedení pozice hostujícího profesora);
- Posílení a zacílení marketingu anglických studijních programů.
Oblast Vědy a výzkumu
Rozvoj vědecko-výzkumné činnosti a kvality doktorského studia je nezbytným předpokladem pro další odborný a akademický růst fakulty. Motorem vědy jsou naši doktorandi.
- Úspěšné absolvování proces evaluace mezinárodním evaluačním panelem;
- Podpora zvyšování excelentních publikací a projektové činnosti;
- Vyhledávání příležitostí zapojení do smluvního výzkumu;
- Zajištěná stabilního financování DKRVO s motivačními prvky;
- Akreditace:
- Akreditace / reakreditace DSP Ošetřovatelství a Ochrana a podpora zdraví v anglickém jazyce;
- Příprava habilitačního řízení Ošetřovatelství;
- Partnerství a podpora:
- Naplnění podmínek realizace podpůrného fondu ve spolupráci s Northumbia University, University of Genova, Curtin University;
- Udržení a podpora zahraničních expertů (mentorů do systému vedení DSP);
- Podpora publikační a projektové činnost – např. nové softwary pro vědu a výzkum (Rayyen, Nvivo®), implementace AI do projektové a publikační činnosti;
- Zpracování strategie vědecké a tvůrčí činnosti jednotlivých pracovišť s jasně definovanými kritérii a kvantifikace minimálních požadavků;
- Diskuse nad vznikem Centra podpory studentů DSP.
Oblast Strategie a vnitřních a vnějších vztahů
Bez investovaného úsilí do kontinuálního zlepšování spolupráce napříč fakultou i na venek nelze dosáhnout úspěchu. Je klíčem k dlouhodobému úspěchu celé fakulty.
- Partneři
- Udržení a spolupráce s nejbližšími partnery na bázi rovnocenného partnerství (UPOL, FNOL, VN, AGEL…) a otevření novým partnerstvím např. Armáda ČR, program OLIVIE Olomouckého kraje
- Zachování a další rozvoj součinnosti mezi FZV a regionálními gymnázii a středními školami;
- Spolupráce s médii na zvýšení image a povědomí o NLZP;
- Udržení postavení v AVVNZP a participace v Radě vysokých škol;
- Členství ve skupině Clinical Nursing Education and Safety Advocates (CNESA);
- Studenti:
- Podpora talentovaných studentů, spolupráce s Talentovaným Palackým;
- Podpora národních a mezinárodních soutěží;
- Podpora studentského klubu FZV;
- Pokračování ve spolupráci se studenty, zástupci studentů a jejich studentským spolkem;
- Lidské zdroje
- Týmovost s akademickou obcí a Akademickým senátem FZV;
- Udržení a prohlubování kvality
- Rozšíření fakultní psychologické poradny pro studenty i pedagogy;
- Pravidelné setkávání s akademickou obcí a studentským spolkem;
- Podpora vzniku fakultního testovacího centra pro Occupational English Test v návaznosti na anglické studijní programy;
- Využití příležitosti Global Healthcare Initiative for Ukraine, U4Health, EU4Health
- Revize interních norem a jejich průběžná aktualizace, zpracování administrativní dokumentace;
Řízení, stabilita a efektivita
Každá instituce, která má perspektivu dlouhodobého růstu, potřebuje vedle vize také systém.
- Efektivita:
- Úspěšné zvládnutí nadcházejících změn financování – rozfix „A“, „K“ a „DKRVO“;
- Zajištění dlouhodobé udržitelnosti investic a ekonomické stability: financování založené na výkonnostních principech, s důrazem na transparentnost a zachování prvků solidarity;
- Zajištění finančního krytí nákladů na simulátory (70 mil. Kč) a vícepráce (21 mil Kč);
- Zabezpečení adekvátních platových podmínek a důstojných mezd;
- Zajištění podmínek pro financování 2 000+ studentů;
- Zajištění řízení rozpočtu s jednoznačným rozdělením pravomocí a odpovědnost;
- Důraz na aktivní vyhledávání a využívání nenormativních finančních zdrojů;
- Řízení lidských zdrojů:
- Zajištění kontinuálního zvyšování znalostí a dovedností akademických pracovníků a kompetencí mentorů – cíleně na digitální technologie, AI a jazykové dovednosti;
- Rozvoj týmovosti mezi všemi zaměstnanci na bázi otevřené komunikace a psychicky bezpečného pracovního prostředí – více spolu mluvit, více neformálních zasedání;
- Aktivní vyhledávání perspektivních kolegů;
- Administrace:
- Provedení ekonomického a personálního auditu s důrazem na funkční prvky;
- Nalezení optimálního modelu financování ústavů FZV
- Podpora simulační výuky, využití technologií, AI a moderních metod ve výuce;
- Zefektivnění a digitalizace administrativy, zajištění kybernetické i fyzické bezpečnosti
- Digitalizace sdílení učeben – zejména v oblasti odborné klinické výuky;
- Komunikace s:
- Akademickou obcí a akademickými orgány, studentským spolkem;
- Rektorátem a děkany fakult UP a děkany fakult zdravotnických studií;
- Partnery poskytovateli zdravotnických služeb,
- Klíčovými aktéry – město, kraj, ministerstva, Poslanecká sněmovna, Senát;
- Odborovou organizací.
Strategie řízení a managementu děkanátu.
Děkanát je lídr v akademickém managementu – agilní, kompetentní a digitálně podporovaný tým, který systematicky buduje důvěru, podporuje vzdělávací, vědecký a publikační rozvoj jednotlivých ústavů a vytváří předpoklady pro dlouhodobý růst kvality i prestiže fakulty jako celku. Na strategii jeho řízení lze nahlížet ze dvou pohledů:
- Širšího: ve kterém děkan fakulty přímo zasahuje do kompetencí proděkanů, kteří vedou příslušné organizační jednotky: proděkan pro studium – studijní oddělení, proděkan pro praxe – Centrum praxí a praktické výuky, proděkan pro internacionalizaci – referát zahraničí, proděkan pro vědu, výzkum a doktorská studia – Centrum vědy a výzkumu, proděkan pro strategie, vnitřní a vnější vztahy – Referát vnitřních záležitostí a Referát komunikace.
- Užšího: v mém pojetí shared leadership zvyšuje efektivitu, neboť umožňuje lepší specializaci a z apojení klíčových expertů do rozhodování. Vzhledem k mé proklamaci týmového vedení fakulty, není žádoucí zasahovat do kompetencí proděkanů. V přímém vedení tak děkana zůstává referát ekonomický, referát personální. V přímém řízení je tajemník, který přímo vede ekonomický a personální referát.
- Vize pro následující oblasti s cíli do roku 2029 shrnuje následující tabulka:
Řízení a komunikace | Interní transparentnost a stabilní organizační kultura |
Digitalizace | Digitalizovaný provoz vybraných procesů děkanátu |
Personální rozvoj | Kvalifikovaný, motivovaný a stabilní tým zaměstnanců |
Podpora vzdělávání, internacionalizace a výzkumu | Děkanát jako aktivní partner akademické obce |
Investice, provoz a normotvorba | Efektivní řízení kapacit |
Cílem strategie řízení a managementu je vést děkanát jako organický rámec, který umožní adaptabilitu transparentního, výkonného a udržitelného řízení fakulty v měnících se vnitřních i vnějších podmínkách a podpoří dlouhodobé naplnění vize fakulty jako mezinárodně respektované instituce s kvalitním vzděláváním, mezinárodními vztahy a výzkumem s více než 2 000 studenty ve vlastní budově v areálu FNOL, tedy na jedné adrese. Klíčem k úspěchu je rovnováha mezi operativní precizností a dlouhodobou vizí včetně implementace cyklu „plánuj–realizuj–kontroluj–jednej“ jako standardní praxi pro kontinuální zlepšování činnosti děkanátu.
Vize za horizontem události – po roce 2029.
Mezinárodně respektovaná, výzkumně aktivní, prostorově a personálně samostatná instituce s excelentní výukou a silnými partnery.
- Udržení prvního místa mezi fakultami vzdělávající NLZP:
- Kontinuální nábor nových akademických pracovníků;
- Zvýšení počtu českých i anglických studijních programů a studentů v nich;
- Využití strategických grantů.
- Dosažení 2 000+ financovaných studentů:
- Fázovaný růst počtu studentů – do roku 2029 1700 studentů, 2.000+ v roce 203X.
- Dokončení procesu podpory výstavby vlastní budovy v areálu FNOL:
- Výběr dodavatele stavby: Transparentní proces podle pravidel veřejných zakázek.
- Předání budovy do provozu: Akademici, studenti a administrativa na nové adrese 2033;
- Uzavření nových mezinárodních strategických partnerství pro vzdělávání a výzkum.
Závěrečné slovo:
Naše Fakulta zdravotnických věd není jen pouhopouhý výčet studijních programů. Je to živý, silný a neustále se rozvíjející organismus – plný přednášek, seminářů, klinické výuky, vědy, studentů, akademiků, lidí, kteří každý den odvádí náročnou, vysoce odbornou a záslužnou práci. A zaslouží si odpovědné a kompetentní vedení.
Ano, musíme růst. A ano, růst musí stát na pevných základech. Žádné ledabylé kroky. Žádný chaos. Jen promyšlené, odpovědné rozhodování – každý den, postavené na našem vzájemném dialogu. Kde není zpětná vazba pouhou proklamací, ale podmínkou – na každém hlasu záleží.
Dva tisíce příběhů na jedné adrese. Kontinuita. Odpovědnost. Růst. To je můj plán.
Chci být děkanem, který určuje směr a vytváří podmínky pro růst. Ale nejen to – chci být děkanem, který přináší stabilitu. Stabilitu, která dovolí lidem odvádět práci na vysoké a kvalitní úrovni. Lidskost? Ano. Systém? Rozhodně. Inovace? Bez debat. A plán? Jak už víte, ten mám.
Chci nastavit systém, ve kterém naše kolegyně a kolegové mohou dělat to, co umí nejlépe: vzdělávat, bádat a inspirovat.
A také – chci fakultu, na které studentky a studenti mohou naplno rozvinout svůj potenciál. Fakultu, kde budou rádi studovat a naleznou přátelské a inspirativní místo.
Silná fakulta uvnitř i na venek se nestaví na náhodě. Silná fakulta se buduje. Krok za krokem. Každou přednáškou, každou publikací, každým dnem, každým z nás.
Pojďme do toho opět společně.
